Дід Мороз чи Миколай?

Чому варто лишити Діда Мороза на сторінках підручників з історії

Подарунки і багато свят – саме такі асоціації у багатьох дітей і дорослих із зимовими святами. Хтось чекає подарунків від святого Миколая під подушкою, хтось – від Діда Мороза на Новий рік. Однак останній – суто російський персонаж і не завжди позитивний. Чому Дід Мороз не може бути «альтернативою» святому Миколаю і коли варто дарувати подарунки?

Чому давній слов’янський дух, Дід Мороз, не може бути символом свята?

Етнографи нагадують: «…У давніх слов’ян є людське уособлення морозу ― зимової стихії: літня людина з довгою білою бородою, тепло вдягнена. А характер у того дідугана був важкий, як щось не подобалось, то він надсилав на людей холоди, крижані вітри й завірюхи…». Тож персонаж давній, але явно не той дідусь із подарунками, якого чекають на свята.

Як же тоді цей дідуган став уособленням радості та свята?

Повернімося у 30-ті роки ХХ ст. Це були часи, які навряд можна назвати казковими: колективізація, розкуркулення, Голодомор 1932-1933 років, «розстріляне відродження», «Великий терор».  Щоби відволікти людей від важких часів, «архітектор дитячої радості» Павло Постишев вирішив реабілітувати святкування Нового року з ялинкою та подарунками. Тоді ж з’явився й Дід Мороз та його супутниця Снігуронька, образ якої був запозичений з однойменної п’єси Олександра Островського. Вже в 1937 році ця пара дебютувала у Кремлівському палаці. 

Хто такий Миколай і чому саме він приносить подарунки дітям?

Традиція святкування дня Святого Миколая в Україні припадає на XVII ― середину XIX століть. Етнографиня Галина Олійник в інтерв’ю «Радіо Донбас. Реалії» розповіла, що традиція класти подарунки дітям у шкарпетки походить із часів, коли справжній християнський єпископ IV століття Миколай підкидав мішечки із золотом у будинки бідних людей через комин.  

Як не намагалася радянська атеїстична ідеологія викреслити Святого Миколая з життя своїх громадян, так і не змогла. На думку деяких науковців, Дід Мороз ― це насправді Святий Миколай, який за часів радянського атеїзму був «замаскований» під «правильного» прорадянського персонажа, який був поставлений на службу комуністичній ідеології, пояснює київський історик Олександр Палій.

Чи варто боротися з Дідом Морозом як з радянською пропагандистською спадщиною?

На це питання кожен відповість собі сам. Цікаво, що згідно з опитуванням, проведеним соціологічною групою «Рейтинг» у 2021 році, кількість прихильників цього персонажа становить менше 31%, а от прихильників Святого Миколая ― уже більше 60%. Готуючись до свят, важливо пам’ятати про контекст приходу Діда Мороза у життя радянських дітей та розуміти мету, яку переслідувала радянська пропаганда, повертаючи традиційне святкування Нового року.

Залишити відповідь