….Здавалося, невиліковна хвороба успішно переможена. Народну артистку України виповнювали плани – ставити на Малій оперній сцені міні-спектаклі, плекати учениць, передаючи їм свої знання. Ще в п’ятницю, 24 квітня 2009 рору професорка провела індивідуальні заняття в Національній музичній академії України імені П.І.Чайковського. Проте…
Раптово і тихо, перед Великоднем, на ранок 27 квітня 2009 р. у Києві Євгенія Семенівна Мірошниченко померла. Народ вірить, на Великдень і під час Поминального тижня Небеса прочиняться настільки широко, що померлі душі святенників одразу потрапляють в Райський сад, де відтепер співає й український солодкоголосий Соловейко.
Казали, відірвався тромб. Начебто, о четвертій ранку вичавлена нестерпним життям у суверенній, але скомерціалізованій Україні, примадонна української опери підвелася з ліжка, прочовгала кімнатою, прямуючи до ванної кімнати, знепритомніла і – впала. Сталося це тоді, коли в квартирі була лише одна студентка зі своєю мамою. Поки викликали «швидку», було пізно….
…Майбутня зірка національної сцени Євгенія Мірошниченко народилася 12 червня 1931 року у селі Перше Радянське (нині – с.Графське) Вовчанського району Харківської області й стала другою дитиною в простій сільській родині.
Батько, Семен Олексійович Мірошниченко шоферував, а мати – Сусанна Григорівна Мірошниченко, стояла за прилавком у місцевому сільпо, хоча на початку минулого століття співала Наталку Полтавку в… театрі Вовчанського маршалка повітового дворянства, обер-церемоніймейстера Двору, графа Василя Олександровича Гендрикова. У Голодомор проста родина з двома дітьми вижила лише тому, що Семен Мірошниченко працював механізатором на місцевій МТС, тоді як у їхньому дрібному селі померло більш як 230 людей.
Окрім Жені, у батьків підростали старша Люся (1929), котра закінчила медичний технікум у Вовчанську та в одній з Харківських лікарень до самої пенсії працювала медсестрою, і найменша, Мізинчик – Зоя (1936), та стала адміністратором Національної опери України. Дітей у сім’ї могло бути чотири, однак старша дівчинка померла у віці двох років; звали її, між іншим, Євгенія. Мати часто про це живій дочці нагадувала, примовляючи:
Отож народилася майбутня співачка відповідальною за дві людські душі, тож і горя скуштувала за двох, а поневірянь – так, мабуть, за всіх трьох.
Найменша, Мізинчик так пригадувала середулешню сестру, котра все життя була їй і матір’ю, і подругою, й сестрою, приказуючи: «Ти, Зою, – моя третя дитина»:
Роки радянсько-німецької війни сім’я здолала з величезними труднощами. Батько, котрий служив танкістом, у 1943-му пропав без вісті. Не тільки в дитинстві, а й у зрілому віці із такою долею Євгенія не змирилася, бо віри не йняла: не міг із ними тато так вчинити, ну, не міг… За юності вона мимохіть виглядала Семена Олексійовича з-поміж військових у харківських госпіталях, де виступала з ансамблем, де неодмінно, по закінченні імпровізованого концерту в «червоному куточку», дівча обходило всі палати лежачих хворих із надією: – А може? Лише у 1970-х рр. з’ясувалося: танкіст Семен Мірошниченко помер під Саратовом від отриманих у бою ран. Дізнавшись, де знаходиться справжня могила тата, українська прима на радощах забула в купе поїзда… валізу з прикрасами, театральними костюмами і перуками. Коли начальник поїзда дізнався, хто саме загубив багаж, справно все повернув мисткині.
23 серпня 1943 р. Харків було визволено, і старших сестер – Люсу та Женю – зарахували до Спеціалізованого жіночого ремісничого училища №5. Тут, на вулиці Мельникова, 5, починаючи з листопада 1943 р., сестри навчалися на зв’язківців. В новому, суровому оточенні таких як вони напівсиріт належало виборювати власне місце, берегти власне «Я», самоідентифікуватися, аби не втратити особистість. Гарних манер молодим вихованицям там не прищеплювали. Тому перше, що зробила в училищі середня сестра, Євгенія виколола на руці букву «Є», хоча потім… татуювання випікала.
Контингент в училищі зібрався ще той. Співробітники міськкому комсомолу збирали на вокзалах та по малинах безпритульних підлітків 12-16 років, малолітніх злодюжок і звозили в ремісничі училища Харкова….
Витримати не кожен міг. Невдовзі подруга Люся Мірошниченко освіту покинула та повернулася додому, а Женя обрала фах слюсаря-складальника. Система ПТУ підпорядковувалися єдиному для країни завданню: усе для фронту, усе для Перемоги. Тож 12-14 річні дівчатка ремонтували… щити для підводних човнів. Першими інструментами майбутньої Цариці ночі стали зубило та молоток.
Товариської вдачі, бідова Женя Мірошниченко брала участь у гуртках художньої самодіяльності: спочатку – танцювала, бо мріяла стати балериною, потім – співала в хорі, яким керував хормейстер і композитор, музичний керівник театрів «Веселий пролетар» і «Гезкульт» Зіновій Давидович Заграничний. Саме він розгледів талант 13-річної вокалістки. Сталося це у дивний спосіб. Одного разу училище чекало на планову санітарну перевірку. Прибравши власну палату, одна із вихованок натирала мастикою підлогу в коридорі й голосно виводила арію… Антоніди – «Не про те сумую, подруги.
Крокуючи коридором, комісія зупинилась і розчулено дослухала романс до фіналу. Так напівсирота Женя Мірошниченко стала солісткою хору місцевих «Трудових резервів»…
…Події розвивалися стрімко. По закінченні Спеціалізованого жіночого ремісничого училища №5 слюсар-складальниця 1-го розряду Женя Мірошниченко трудилася на Харківському електромеханічному заводі (ХЕМЗ). Аж раптом сталася велика біда.
У голодному 1948 р. по селах народ дичавів, втрачаючи людську подобу. За письмовим наклепом інваліда-фронтовика, котрий жадав обійняти материну посаду, за звинуваченням у розтраті завідувачці сільпо села Першого Радянського Мірошниченко С.Г. впаяли десять років. Щоправда, через вісім місяців гарної поведінки Сусанну Григорівну випустили, коли справу переглянули після колективного звернення обурених односельців. Поки мати не повернулася з колонії, саме 17-річна Женя прийняла на себе казенне утримання в Харкові молодшої сестри, 11-річної Зої, і зробила все, аби Мізинчика зарахували до Спеціалізованого жіночого ремісничого училища №5.
Тим часом, дедалі частіше голосисту співачку, учасницю художньої самодіяльності… пожежної частини запрошували до Києва виступити в концерті. Коли вдома все налагодилося, у 1950 р. Женя Мірошниченко вирушила до столиці УРСР, де вступила до Київського ремісничого училища №6. Ручні й машинні роботи, вишивка, технологія швейних виробів, виробнича практика на фабриці – щороку 250 дівчат саме звідси отримували путівку в світ.
Співати Женя Мірошниченко не полишила і в КРУ-6, а її новим педагогом музики став «абсолютно приголомшливий хормейстер», диригент зведеного хору Київських ремісничих училищ Микола Степанович Лубенський. Отож, невдовзі юна харків’янка стала солісткою. На концерті художньої самодіяльності до поточної річниці Жовтня у 1950 р. самородка почув тодішній директор Київської консерваторії, професор Олександр Гнатович Климов. Як головний диригент Державного симфонічного оркестру УРСР, маючи ідеальний слух, він наказав талановитій дівчині наступного дня зайти до нього. Та погодилася, прийшла – і без документа про середню освіту була зарахована на перший курс консерваторії.
У шинельці та суконці провінційного ремісничого училища Женя соромилася відвідувати заняття – навколо було стільки розцяцькованих столичних штучок, які чужинку називали на прізвисько «Ремесло». Навчання вона кинула і на початку п’ятої п’ятирічки повернулась у… лави молодого пролетаріату – закінчувати освіту в КРУ-6. Окрім хормейстера долею вихованки опікувалася й директорка Київського ремісничого училища №6 Антоніна Михайлівна Ситникова… Як? Порадами та ділами. Уявіть собі, 16 травня 1951 р. вона продиктувала учениці заяву на ім’я заступника начальника Київського обласного ремісничих, залізничних училищ та шкіл ФЗО УРСР Міністерства трудових резервів СРСР тов. Лук’янова, аби казенним коштом той дозволив купляти трамвайні квитки… для проїзду в державну консерваторію.
Коли Київська державна консерваторія готувалася до чергового звітного концерту, керівництво країни забажало послухати… Євгенію Мірошниченко. Дівчину розшукали – вона працювала і мешкала в робітничому гуртожитку… столичної швейної фабрики. Втікачку привезли до голови Верховної Ради УРСР Михайла Сергійовича Гречухи, і той прочитав неслуху лекцію:
Після тієї по-батьківськи теплої розмови дівчина повірила та покинула опиратися долі, повернулася до навчання і… дивувала викладачів успіхами. Неймовірно, але з незакінченою середньою спеціальною освітою у 1951 р. слюсар-складальниця 1-го розряду опинилась у класі професора Марії Едуардівни Донець-Тессейр.
Людина енциклопедичних знань, Марія Едуардівна вільно володіла французькою, італійською, німецькою, польською мовами, але виявилася простою у спілкуванні жінкою, котра стала другою матір’ю для Жені Мірошниченко. Мало ж було навчила студентку співати, належало сформувати особистість, тоді, можливо, колись і виявиться явище. Як ви розумієте, обов’язкові в ті роки ідеологічні дисципліни «історичний матеріалізм» і «діалектичний матеріалізм» не входили в число улюблених предметів колишньої петеушниці, й Женя часто їх прогулювала, а іспити з них тричі завалила. Навіть це не завадило здібній четвертокурсниці бути прийнятою до трупи столичної опери.
Опанована вокальна школа далася взнаки. Випускний іспит у консерваторії став і публічним дебютом Євгенії Мірошниченко. Відбувся він на сцені уславленого Київського академічного театру опери та балету імені Т.Г.Шевченка. Навесні 1957 р. вихованка М.Е.Донець-Тессейр виконала партію Віолетти з опери «Травіата» Джузеппе Верді. Вимогливого слухача вразив рідкісний за красою голос, тонке чуття композиторського стилю, гнучка кантилена, щирість і правдивість у відтворенні глибоких почуттів героїні.
Подальші сорок років (1957-1997) вона служила солісткою (лірико-колоратурне сопрано) Київського державного академічного театру опери та балету імені Т.Г.Шевченка, повсякчас дивуючись:
За надмірні ризики в долі молодого таланту відповідальність несе Небо. У 1958 році професорка Марія Донець-Тессейр підготувала випускницю Євгенію Мірошниченко до надскладного IV Міжнародного конкурсу оперних співаків у Тулузі (Le Concours International de Chant de Toulouse), регіон Південь-Піренеї, де вокалістка стала лауреатом, одержала II премію й кубок міста Парижа. Гран-прі того року теж, між іншим, забрала наша землячка з-під Одеси, колишня солістка (лірико-колоратурне сопрано) Київського театру опери та балету Галина Олейніченко.
…У 1960 році, коли оперні артисти з Радянського Союзу вперше потрапили на стажування до міланського «Teatro alla Scala», Євгенія Мірошниченко також опинилась у складі делегації. Ремесло вона шліфувала не у кого-небудь, а у знаної іспанської прими (колоратурне сопрано) Ельвіри де Ідальго, колишнього педагога оперної діви Марії Каллас. Послухавши групу прибулих стажерів, педагог усміхнулася й зробила однозначний вибір. Чому? Це ще помітив видатний співак Іван Козловський:
То була щира правда. Адже молода українська співачка володіла надзвичайно красивим, легким голосом широкого діапазону (чотири октави), легко брала “до” четвертої. Співачку вирізняла чудова колоратурна техніка – могутнє форте, прозоре піанісимо, блискуче філірування звуку. Разом із тим, піврічна поїздка до Мілана ледь не завершилася політичним скандалом, бо по життю пристрасна, відкрита Євгенія Мірошниченко по вуха закохалася в… італійського футболіста. Порятувала бунтівну співачку виключно всенародна любов. Тож невдовзі після повернення на Батьківщину киянка вже співала в Палаці з’їздів як… заслужена артистка України….
….Тим часом сильних світу цього ціле життя Євгенія Мірошниченко трималася осторонь. Хоча примадонні приписували безліч бурхливих романів, рахуючи амурні стосунки із самим Фіделем Кастро, співачка заперечувала подібні дурниці. Якщо говорити про романтика Кубинської революції, то з Команданте вони справді познайомилися – чи то в 1963-му, чи то в 1964-му роках. Народну артистку УРСР просто поставили перед фактом, що вона має співати на урочистому прийнятті, який у Києві уряд республіки влаштовував очільнику Острова Свободи.
Напередодні всю ніч, у терміновому порядку вони вдвох із подругою, редактором Укртелефільму Оленою Гапоненко дошивали солістці нову концертну сукню. Та гість виявився ніяк не картинним революціонером, а блідим, хворобливого вигляду втомленим мужчиною, котрий за столом у Маріїнському палаці сидів, навіть очей на присутніх не підводячи. Зачепило це українську красуню, і вирішила вона застосувати зброю масового знищення суворих чоловіків.
Одна за одною з її вуст солодкоголосо випурхнули такі шедевральні мініатюри, як «Соловей» Олександра Аляб’єва, «Казки Віденського лісу» Йоганна Штрауса, «Сентиментальний вальс» Петра Чайковського, а сама примадонна української опери забула про інших присутніх у залі, зосередивши увагу та адресуючи кожну з пісень незворушному товаришу Кастро.
По закінченні концерту, коли почалося спілкування, через людське море до неї приплив на прийнятті очільник Острова Свободи і через перекладача попрохав подарувати платівку. Уявляєте, а в неї не виявилося, бо… не було. У ті часи Євгенія Мірошниченко записуватися на грамплатівки не любила, бо недосконалою студійна техніка була – доводилося перезаписувати арію по десять разів…
Перелякався тоді не на жарт перший секретар ЦК КП України Микола Вікторович Підгорний, підлетів та почав переконувати тлумача іноземного гостя:
Далі з шаленою швидкістю закрутилася романтична історія, гідна відтворення у великобюджетній голлівудській мелодрамі. Які там пристрасті кипіли, уособлює фраза, кинула Команданте Фіделем Микиті Хрущову:
За однією з версій, аби не виходити заміж за Фіделя Кастро, Євгенії Семенівні упродовж півтора року довелося народити, одного за одним, двох синів від законного чоловіка. Вважаєте, то був безпрецедентний випадок? Помиляєтеся.
Півроку китайський прем’єр-міністр не випускав українську співачку з Піднебесної, де давно закінчилися її заплановані концерти, та й у Японії трапилося щось подібне. Тоді мисткиня настільки перелякалася, що її назавжди залишать у країні Ямато, що в 35 років пережила… перший серцевий напад….
….Куди від цього дітися, та унікальний талант і філігранна техніка Євгенії Мірошниченко стали як об’єктом захоплення, так і предметом заздрощів. Відомо, що в той самий час у Київському державному академічному театрі опери та балету служила інша відома співачка – Бела Руденко, також колоратурне сопрано. Цікавим було інше. Її перший чоловік – Володимир Миколайович Єфременко 16 років завідував відділом культури ЦК КПУ, а потім був заступником міністра культури УРСР, докладав зусиль, аби на закордонні турне – Японія, США, Канада, Італія, – починаючи з 1957 р., вирушала його дружина – Бела Руденко, нехай іноземними шанувальниками опери й запрошувалася Євгенія Мірошниченко.
Ні в примадонни, ні в прими остання ніколи не пхалася, бо мала гордість і талант. Такою була її життєва філософія: не слід іти по руках сановників.
Залишаючись справжньою патріоткою, до кінця життя Євгенія Семенівна тактовно відмовляла директору Большого театру, коли під час гастролей української співачки Михайло Михайлович Чулакі приходив за куліси та знову кликав у солістки:
Вважається, що свого часу саме ця позиція завадила влаштувати особисте щастя великої співачки. Бо ж майже десять років, в 1958-1968-му, тривав бурхливий роман української примадонни з відомим баритоном, народним артистом Румунії (1962) Ніколае Херлі (Nicolae Herlea; 1927), котрий мав дружину Сімону та двох синів – Роберта і Філіппа. Розриваючись, закохані жили на дві країни і по сім-вісім разів на рік їздили одне до одного в гості.
Дійшло до того, що Ніколае Херлі ходив на прийом до самого генерального секретаря ЦК Румунської комуністичної партії, першого президента Соціалістичної Республіки Румунія Ніколае Чаушеску.
Кожен із закоханих залишився безцінним надбанням власної країни – доля будь-якої конкретної людини для соціалізму нічого не важила… Минули десятиріччя, і сивочола професорка, викладаючи спів, по-материнськи попереджала вихованок, як свого часу саму Євгенію Мірошниченко напучала її педагог по вокалу:
Так принаймні склалось у житті самої Євгенії Семенівни. Тричі вона намагалася створили родину, але не кожен мужчина бачить лідером у сім’ї не себе самого?
Перший чоловік – Євген Графов – був картинним красенем, військовим льотчиком, щирим коханням бурхливої юності. До всього, подейкували, був він гарним спортсменом, дуже ставним та вродливим; такі реактивно спалюють дівочі серця. Пара побралась у 1958 р. Невдовзі як плід кохання народилася дочка, але немовлям дитя померло. Із горем та розпачем молода сім’я не зуміла впоратися, тож незабаром розпалася… Згодом Євген Графов одружився вдруге; у них із дружиною народилося двійко синів, потів він став дідом і… продовжував підтримувати добрі людські стосунки з першою дружиною.
За деякий час, коли минуло буремне десятиліття Ніку, у житті Євгенії Мірошниченко з’явився «жіночий бог», лікар-гінеколог Центральної міської клінічної лікарні м.Києва (Олександрівська лікарня, або Жовтнева лікарня) Григорій Кирилович Шкільний, від шлюбу з яким народилося двійко синів: Ігор (1962) та Олег (1964). Мешкало подружжя на Хрещатику, прямо біля Бессарабського базару, у великій чотирикімнатній квартирі, з двома гарними дітками. Здавалося, живи-не-хочу.
Як пригадувала подруга співачки, Наталя Андріївна Бабич:
Минула декада подружнього життя, і в 1975 р. примадонна української опери подала на розлучення. Тоді Євгенія Мірошниченко зустріла третього чоловіка, внучатого племінника композитора Ігоря Стравінського, театрального режисера Володимира Володимировича Бегму (1938-2007), котрий від кінця 1960-х рр. стажувався у Київському театрі опери та балету. Її чоловіком він став, а ось другом, як переказували знайомі сім’ї, – ні. Пристрасть палахкотіла, палахкотіла, а поступово від постійних конфліктів з різних причин… згасала. Особливо важкими виявилися відносини у нового зятя з літньою тещею – Сусанною Григорівною, яку Володимир Володимирович не без підтексту називав «довгожителькою». Не виказували вітчиму шани й обидва сини Є.С.Мірошниченко від другого шлюбу.
Через 21 рік спільного життя дві творчі особистості розлучились, і знову в Євгенії Мірошниченко не склалося: головний режисер Київської оперети жадав мати дітей, а дружина, свого часу перенісши позаматкову вагітність, такої можливості не мала. І чоловік пішов – до жінки на тридцять років молодшої, до іншої коханої, котра народила чоловікові двох жаданих синів….
Разом із тим, з усіма колишніми у Євгенії Семенівни залишалися прекрасні стосунки.
– В особистому житті я намагалася уникнути жертв. Завжди шукала золоту серединку… Велике щастя – стояти на сцені й відчувати, що впливом своєї правди ти не даєш ломитися в чиюсь душу заздрості й черствості, мстивості й дворушництву. Це означає, що зала, де кожна людина абсолютно добра, на кілька годин перетворюється на суспільство вищого ґатунку…
За матеріалами “Укрінформ”
Підписуйтеся на сторінку «Світлана» і першими дізнавайтеся про нові публікації на сайті